هادی مونسی طوسی؛ نوراله محمدی؛ فاطمه بیتا
چکیده
اضطراب عملکرد موسیقی1 نگرانی بارز و مستمر نوازنـده ابزار موسیقی در مورد عملکردش می باشد . ایـن اضـطراب در چارچوب ترکیبـی از نشـانگان عـاطفی، شـناختی، جسـمانی و رفتاری بروز می کند . ھدف از این پژوھش ، بررسی اعتبـار و روایی پرسشنامھی اضطراب عملکرد موسیقی ( دیانا تی کنـی2 ، 2006 ) در نمونھی ایرانی بود . روش مـورد اسـتفاده در ایـن تحقیق توصیفی-پیمایشی ...
بیشتر
اضطراب عملکرد موسیقی1 نگرانی بارز و مستمر نوازنـده ابزار موسیقی در مورد عملکردش می باشد . ایـن اضـطراب در چارچوب ترکیبـی از نشـانگان عـاطفی، شـناختی، جسـمانی و رفتاری بروز می کند . ھدف از این پژوھش ، بررسی اعتبـار و روایی پرسشنامھی اضطراب عملکرد موسیقی ( دیانا تی کنـی2 ، 2006 ) در نمونھی ایرانی بود . روش مـورد اسـتفاده در ایـن تحقیق توصیفی-پیمایشی و از نوع ھمبستگی بود . در مجموع 450 نفر از نوازندگان سـاکن شـھر ھای شـیراز و مشـھد در ایـن پژوھش، شرکت داشتند . آنھا بھ پرسشنامھی اضـطراب عملکـرد موسیقی و پرسشنامھی اضطراب حالت-صفت اشـپیل برگـر پاسـخ دادند . روش ھایی کـھ بـھ منظـور بررسـی روایـی و پایـایی پرسشنامھ اضطراب عملکرد موسیقی مورد استفاده قرار گرفـت شامل روایی ھمگرا ، ھمسانی درونی و تحلیل عاملی بودنـد . نھایتا، نتایج نشان دادکھ ھمسانی درونی در شـاخص آلفـای کرونباخ ، 82 /0 محاسبھ گردید . ھم چنین روایـی ھمزمـان ایـن پرسشنامھ با پرسشنامھی اضطراب حالت-صفت اشـپیل برگـر 16 /0 برآورد گردید . نتایج تحیلی عاملی نیز نشان داد کھ ایـن پرسشنامھ از دو عامل تشکیل شده است کـھ 14 /35 از واریـانس را تبیین می کند . این دو عامل اضطراب عملکرد یـا تغییـر توجھ و فراخوان ھای اضطراب نام دارند . نظر بھ این نتایج پژوھش از روایی و پایـایی پرسشـنامھ ی مذکور در میان نمونھ ی ایرانی حمایت می کنـد و از اینـرو پرسشنامھ ی اضطراب عملکرد موسیقی متعلق بھ دیانا تی کنی (2006 ) قابل استفاده در میان جامعھ ایرانی است . واژه ھــای کلیــدی : اضــطراب عملکــردی، پرسشــنامھ اضــطراب عملکردی موسیقی، روایی ، پایایی ، تحلیل عاملی
افروز بهرامیان؛ حبیب هادیان فرد؛ نوراله محمدی؛ چنگیز رحیمی
دوره 3، شماره 11 ، فروردین 1392، ، صفحه 170-195
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی آزمون بینایی- حرکتی بندر گشتالت II برای کودکان مدارس ابتدایی شیراز بوده است. در این هنجاریابی 473 دختر و 427 پسر 4 تا 11 ساله از 8 مدرسه واقع در نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شیراز و براساس روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی، انتخاب شدند. روش: برای بررسی پایایی آزمون از روشهای بازآزمایی و تنصیف استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر، هنجاریابی آزمون بینایی- حرکتی بندر گشتالت II برای کودکان مدارس ابتدایی شیراز بوده است. در این هنجاریابی 473 دختر و 427 پسر 4 تا 11 ساله از 8 مدرسه واقع در نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شیراز و براساس روش نمونه گیری طبقه بندی شده تصادفی، انتخاب شدند. روش: برای بررسی پایایی آزمون از روشهای بازآزمایی و تنصیف استفاده شد. به منظور احراز روایی آزمون از 4 روش استفاده شد: مقایسهی آزمون بندر گشتالت II و آزمون بندر گشتالت (سیستم نمرهگذاری کوپیتز)، مقایسه با آزمون خط زنی، بررسی نحوه عملکرد کودکان مبتلا به ADHD و LD در آزمون بندر گشتالت II. در این راستا برای دو روش اول از ضرایب همبستگی و برای دو روش دوم از آزمون t مستقل استفاده شد. یافتهها و نتیجهگیری: ضریب پایایی حاصل از بازآزمایی آزمون در مرحله نسخه برداری برابر با 94/0 و در مرحله یادآوری 76/0 بود. میانگین کلی ضریب پایایی تنصیف برای تمام رده های سنی برابر با 80/0 محاسبه شد. نتایج حاصل از سنجش روایی آزمون نشانگر روایی بالای آزمون بندر گشتالت II برای استفاده در ایران بوده و بیانگر این نکته است که در این فرهنگ نیز از این آزمون میتوان به عنوان ابزار سنجشی و تشخیصی مناسبی استفاده کرد. یکی از نتایج این هنجاریابی آن بود که برخلاف گفتهی کوپیتز (1963)، عوامل فرهنگی و اجتماعی میتواند روی نحوهی کارکرد کودکان در آزمون بندر گشتالت II اثر بگذارد. بدین معنی که کودکان متعلق به گروه های فرهنگی و اجتماعی بالاتر، نسبت به گروه های فرهنگی و اجتماعی پایینتر، در آزمون بندر گشتالت II کارکرد بهتری از خود نشان میدهند. در این هنجاریابی عملکرد آزمودنیهای دختر به طور معنیداری بهتر از عملکرد آزمودنیهای پسر بود.